Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 9 maja 2021

 Performans dla Yoli

Z udziałem min: Ewy Staroń, Joanny Potkowskiej, Dominiki Jaenel, Physical Arthouse.

Yola Wesołowska – Michalak -  kompozytorka, wokalistka, pianistka, performerka, nauczycielka, kompozytorka i reżyserka projektów interdyscyplinarnych, autorka warsztatów (rytmika kreatywna, głos w procesie komunikacji, dźwięki intuitywne). Studiowała muzykę na Uniwersytecie Łódzkim, który ukończyła w 1980 roku. Pracę magisterska napisała pod kierunkiem wielkiego polskiego teoretyka muzyki prof. Franciszka Wesołowskiego. Studiowała kompozycję u prof. Bernarda Pietrzaka i śpiew klasyczny u prof. Izabeli Kobus. Studia podyplomowe odbyła na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Przez ponad 30 lat stanowiła życiowy i artystyczny team ze Stanem Michalakiem, wybitnym kontrabasistą jazzowym. Brała udział w konkursach, festiwalach i w koncertach w Polsce i za granicą, w tym min: Jazztoldtales Festival w Bolonii, B. Okudzhava Festival w Moskwie, Weimarrer Dreieck w Niemczech.

 

Jako kompozytorka współpracowała z teatrami min: z Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Nowym w Łodzi, z Teatrem Rampa w Warszawie. Reżyserowała projekty multimedialne, w tym ,,Passages'' (muzyka, taniec, pantomima, video art ) teksty Sharify Malik ,,Nie jestem stąd" inspirowane twórczością Simone Weil, pokaz muzyczny, ,,Impromtu - Chopin", ,,Tema @ variacioni con peccato"- prezentacja muzyki i tańca ,,Suite na 4 głosy, tancerz i dźwięki" .W 2016 roku wzięła udział w 10 Festiwalu Sztuki Polskiej w Limerick (Irlandia). Podczas festiwalu prowadziła warsztaty VOICE Project Encounters zakończone pokazem. W 2015 realizowała spektakl „ Zabawy przyjemne i pożyteczne ciąg dalszy.....” inspirowany twórczością T. Różewicza i fotografiami J. Stankiewicza. W 2016 w ramach współpracy z ESK- 2016 realizowała autorski projekt „Brzmienie ekologii czyli pejzaż dźwiękowy w przestrzeni lasów obornickich”. 


Prowadziła warsztaty i konsultacje: warsztaty terapii głosowej, warsztaty rytmiczne, techniki radzenia sobie ze stresem i strachem scenicznym, warsztaty kreatywnego głosu, kreatywne techniki autoprezentacji, mowy i komunikacji
ciała. Pracowała przez wiele lat w Policealnym Studium Animatorów Kultury SKiBA we Wrocławiu a także w szkole artystycznej pn: Ala Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie.

 

Wolność artystyczna,  ludzka wrażliwość i dystans do rzeczywistości  to cechy, bez których nie powstałyby kompozycje Yoli. Muzyka była dla niej  zmysłową i duchową formą wypowiedzi. Odbiorcy przy uważnym słuchaniu jej utworów mogli poczuć  inne wymiary czasu. Potrafiła w trakcie pokazów spektakli, performansów stwarzać  sytuację instynktowną i ekscytującą, ponieważ dźwięki na żywo przepełnione były  imitacją przeróżnych odgłosów natury, fonemów, głosek przedjęzykowych, można było doświadczyć rzeczywistości metafizycznych. Yola była zawsze otwarta na nowe odkrycia, wynikające z potrzeby muzycznej komunikacji.

„Całe nasze ciało to wielka symfonia brzmień. Każda komórka zawiera w sobie elementy pulsacyjne i związki interwałowe, które w indywidualnych relacjach tworzą kompozycje pełne osobistych znaczeń i symboli. To intuitywne wsłuchiwanie się w brzmienie naszego ciała połączone z potrzebą kreatywnej komunikacji jest próbą odnalezienia w sobie muzyki, którą Boecjusz nazwał Musica Humana.”

Yola Wesołowska - Michalak

 

Nagrody

W 2010 roku otrzymuje Nagrodę Indywidualną II stopnia, za szczególny rozwój edukacji artystycznej w Polsce, przyznaną przez Centrum Edukacji Artystycznej.

 

W 2015 roku w uznaniu twórczych dokonań otrzymuje Nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Zrealizowane, wybrane projekty:

Performance Yoli Wesołowskiej : ,,Czekając na … ” (”Waiting for … “) – obsada: Joanna Potkowska, Ewa Staroń, Izabela Walkowiak, Stan Michalak. Realizacja w 2007 roku.

Performance “Musica Humana”  Yoli Wesołowskiej ( udział: Ewa Staroń, Joanna Potkowska, Iza Młynarz, Kinga Maciejewska) Realizacja w Galerii Miejskiej w 2008 roku

Poza czasem- Hommage a Bruno Schulz, CK i EŻ w Synagodze pod Białym Bocianem w ramach Dni Wzajemnego Szacunku, Wrocław 2012.

 

No Właśnie Co na podstawie tekstów S. Becketta. Muzyka i współpraca reżyserska. Monodram w wykonaniu K. Krotoskiej pokazywany na Mono sytuacje, Instytut Grotowskiego 2013.

Rdzeniem spektaklu Krystyny Krotoskiej są kobiety – ich perspektywy i życie wewnętrzne. „no właśnie co” składa się z trzech jednoaktówek Samuela Becketta, których bohaterki noszą w sobie tajemnicę. W „Nie ja” wśród ciemności widoczne są tylko usta kobiety, która przepowiada swoje życie. „Kroki” to przeplatająca realne z urojonym historia dziewczynki, która się nie urodziła, lecz „zaczęła”. „Kołysanka” jest natomiast dramatyczną, trzyczęściową sonatą o starości i samotności. Stanowiące kanon monodramu utwory Samuela Becketta tworzą dla aktorki pole do rozwinięcia swojego warsztatu i samodzielnego zmierzenia się z tematami proponowanym przez pisarza.

 

Noc muzeów – 2014 Wrocław - Nim ucichnie muzyka to perfomance muzyczno-taneczny, inspirowany  tekstami Jimi Morrisona.

Agata Borowiecka – taniec
Łukasz Staniewski – interpretator poezji Jima Morrisona
Michał Sękowski – kontrabas
opieka Yola Wesołowska

 

Realizacja, reżyseria i kompozycja muzyki do spektaklu „ 3xW” na podstawie „ Kosmosu” Witolda Gombrowicza. Spektakl pokazany na Pikniku Gombrowicza 2014 w Ostrowcu Świętokrzyskim.

 

Widowisko plenerowe zatytułowane „In via Hedvigen”.  Impresja dźwięków, ruchu, obrazów i słowa, która przenosiła widzów  w świat wyobrażeń o życiu św. Jadwigi. Spektakl w reżyserii Yoli Wesołowskiej z muzyką Stana Michalaka był inspirowany powieścią historyczną „Wspaniała niewiasta – życie św. Jadwigi Śląskiej” autorstwa Renaty Schumann. W kilkunastu przenikających się scenach specjalnie napisanym utworom towarzyszyła narracja wizualna, tekstowa i choreograficzna. Realizacja w Trzebnicy w 2017 roku.

 

Yola  była autorką projektu ,,Musica in fine temporum” prezentowanego w 2017 roku na Mandala Performance Festival. Spektakl Musica in fine temporum to sceniczna impresja na temat dźwiękowej symfonii opisywanej przez Hildegardę z Bingen w swoich wizjach początku i końca czasów. Refleksja nad  możliwością przywrócenia i naprawienia ostatecznej harmonii we współczesnym świecie a którą w czasach średniowiecznych nazywano – musica mundana.

 

„Nameless” monodram w wykonaniu Justyny Cwojdzińskiej

Scenariusz: Yola Wesołowska z oparciu o teksty William Shakespeare,

Reżyseria: Yola Wesołowska. Muzyka: Stan Michalak

Premiera 19 września 2018 r, Teatr Belltable, Limerick, Irlandia

Monodram Nameless to  wypowiedź na temat naszych możliwości przekraczania granic uczestnictwa w rytuale życia. Pojawiają się w nim kobiece postacie ze sztuk Szekspira. Bohaterka stara się zrozumieć, jak niewielka granica dzieli nas między tym, co “tu”, od tego, co “tam”.

Spektakl muzyczno-taneczny Yoli Wesołowskiej  LU-CI-JA - TUTAJ, ALE NIE TERAZ pokazany został w ramach 12 edycji Mandali

LU-CI-JA – Tutaj, ale nie Teraz to sceniczna impresja, w której materia słów, dźwięków i ruchu przenosiła Nas w świat przeżyć bohaterki. Inspiracją do powstania tej krótkiej i smutnej opowieści jest życie Lucii Joyce, córki Jamesa Joyce’a. W tytułowej roli wystąpiła Ewa Staroń

 

data 05.06.2021

godz 19.00

miejsce: Centrum na Przedmieściu








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz