Performans dla Yoli
Z udziałem min: Ewy Staroń, Joanny Potkowskiej,
Dominiki Jaenel, Physical Arthouse.
Yola Wesołowska –
Michalak - kompozytorka, wokalistka,
pianistka, performerka, nauczycielka, kompozytorka i reżyserka projektów
interdyscyplinarnych, autorka warsztatów (rytmika kreatywna, głos w procesie
komunikacji, dźwięki intuitywne). Studiowała muzykę na Uniwersytecie Łódzkim,
który ukończyła w 1980 roku. Pracę magisterska napisała pod kierunkiem
wielkiego polskiego teoretyka muzyki prof. Franciszka Wesołowskiego. Studiowała
kompozycję u prof. Bernarda Pietrzaka i śpiew klasyczny u prof. Izabeli Kobus.
Studia podyplomowe odbyła na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we
Wrocławiu. Przez ponad 30 lat stanowiła życiowy i artystyczny team ze Stanem
Michalakiem, wybitnym kontrabasistą jazzowym. Brała udział w konkursach,
festiwalach i w koncertach w Polsce i za granicą, w tym min: Jazztoldtales
Festival w Bolonii, B. Okudzhava Festival w Moskwie, Weimarrer Dreieck w
Niemczech.
Jako kompozytorka współpracowała z teatrami min: z
Teatrem Studio w Warszawie, Teatrem Nowym w Łodzi, z Teatrem Rampa w Warszawie.
Reżyserowała projekty multimedialne, w tym ,,Passages'' (muzyka, taniec,
pantomima, video art ) teksty Sharify Malik ,,Nie jestem stąd" inspirowane
twórczością Simone Weil, pokaz muzyczny, ,,Impromtu - Chopin", ,,Tema @
variacioni con peccato"- prezentacja muzyki i tańca ,,Suite na 4 głosy,
tancerz i dźwięki" .W 2016 roku wzięła udział w 10 Festiwalu Sztuki
Polskiej w Limerick (Irlandia). Podczas festiwalu prowadziła warsztaty VOICE
Project Encounters zakończone pokazem. W 2015 realizowała spektakl „ Zabawy
przyjemne i pożyteczne ciąg dalszy.....” inspirowany twórczością T. Różewicza i
fotografiami J. Stankiewicza. W 2016 w ramach współpracy z ESK- 2016
realizowała autorski projekt „Brzmienie ekologii czyli pejzaż dźwiękowy w
przestrzeni lasów obornickich”.
Prowadziła
warsztaty i konsultacje: warsztaty terapii głosowej, warsztaty rytmiczne,
techniki radzenia sobie ze stresem i strachem scenicznym, warsztaty kreatywnego
głosu, kreatywne techniki autoprezentacji, mowy i komunikacji
ciała. Pracowała
przez wiele lat w Policealnym Studium Animatorów Kultury SKiBA we Wrocławiu a
także w szkole artystycznej pn: Ala Autorskie Licea Artystyczne i Akademickie.
Wolność artystyczna, ludzka wrażliwość i dystans do
rzeczywistości to cechy, bez których nie
powstałyby kompozycje Yoli. Muzyka była dla niej zmysłową i duchową formą wypowiedzi. Odbiorcy
przy uważnym słuchaniu jej utworów mogli poczuć
inne wymiary czasu. Potrafiła w trakcie pokazów spektakli, performansów
stwarzać sytuację instynktowną i
ekscytującą, ponieważ dźwięki na żywo przepełnione były imitacją przeróżnych odgłosów natury,
fonemów, głosek przedjęzykowych, można było doświadczyć rzeczywistości
metafizycznych. Yola była zawsze otwarta na nowe odkrycia, wynikające z
potrzeby muzycznej komunikacji.
„Całe nasze ciało to wielka symfonia brzmień.
Każda komórka zawiera w sobie elementy pulsacyjne i związki interwałowe, które
w indywidualnych relacjach tworzą kompozycje pełne osobistych znaczeń i
symboli. To intuitywne wsłuchiwanie się w brzmienie naszego ciała połączone z
potrzebą kreatywnej komunikacji jest próbą odnalezienia w sobie muzyki, którą
Boecjusz nazwał Musica Humana.”
Yola Wesołowska - Michalak
Nagrody
W 2010 roku
otrzymuje Nagrodę Indywidualną II stopnia, za szczególny rozwój edukacji artystycznej
w Polsce, przyznaną przez Centrum Edukacji Artystycznej.
W 2015 roku w
uznaniu twórczych dokonań otrzymuje Nagrodę Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa
Narodowego.
Zrealizowane,
wybrane projekty:
Performance
Yoli Wesołowskiej : ,,Czekając na … ” (”Waiting for … “) – obsada: Joanna
Potkowska, Ewa Staroń, Izabela Walkowiak, Stan Michalak. Realizacja w 2007
roku.
Performance
“Musica Humana” Yoli Wesołowskiej ( udział: Ewa Staroń,
Joanna Potkowska, Iza Młynarz, Kinga Maciejewska) Realizacja w Galerii
Miejskiej w 2008 roku
Poza
czasem- Hommage a Bruno Schulz, CK i EŻ w Synagodze pod Białym Bocianem w ramach Dni
Wzajemnego Szacunku, Wrocław 2012.
No
Właśnie Co na
podstawie tekstów S. Becketta. Muzyka i współpraca reżyserska. Monodram w wykonaniu
K. Krotoskiej pokazywany na Mono sytuacje, Instytut Grotowskiego 2013.
Rdzeniem spektaklu
Krystyny Krotoskiej są kobiety – ich perspektywy i życie wewnętrzne. „no
właśnie co” składa się z trzech jednoaktówek Samuela Becketta, których
bohaterki noszą w sobie tajemnicę. W „Nie ja” wśród ciemności widoczne są tylko
usta kobiety, która przepowiada swoje życie. „Kroki” to przeplatająca realne z
urojonym historia dziewczynki, która się nie urodziła, lecz „zaczęła”.
„Kołysanka” jest natomiast dramatyczną, trzyczęściową sonatą o starości i
samotności. Stanowiące kanon monodramu utwory Samuela Becketta tworzą dla
aktorki pole do rozwinięcia swojego warsztatu i samodzielnego zmierzenia się z
tematami proponowanym przez pisarza.
Noc muzeów – 2014 Wrocław - Nim
ucichnie muzyka to perfomance muzyczno-taneczny, inspirowany tekstami
Jimi Morrisona.
Agata Borowiecka – taniec
Łukasz Staniewski – interpretator poezji Jima Morrisona
Michał Sękowski – kontrabas
opieka Yola Wesołowska
Realizacja,
reżyseria i kompozycja muzyki do spektaklu „ 3xW” na podstawie „ Kosmosu” Witolda Gombrowicza. Spektakl pokazany na
Pikniku Gombrowicza 2014 w Ostrowcu Świętokrzyskim.
Widowisko plenerowe zatytułowane „In via
Hedvigen”. Impresja dźwięków, ruchu,
obrazów i słowa, która przenosiła widzów
w świat wyobrażeń o życiu św. Jadwigi. Spektakl w reżyserii Yoli
Wesołowskiej z muzyką Stana Michalaka był inspirowany powieścią historyczną
„Wspaniała niewiasta – życie św. Jadwigi Śląskiej” autorstwa Renaty Schumann. W
kilkunastu przenikających się scenach specjalnie napisanym utworom towarzyszyła
narracja wizualna, tekstowa i choreograficzna. Realizacja w Trzebnicy w 2017
roku.
Yola była
autorką projektu ,,Musica in fine temporum” prezentowanego w 2017 roku
na Mandala Performance Festival. Spektakl Musica in fine
temporum to sceniczna impresja na temat dźwiękowej symfonii
opisywanej przez Hildegardę z Bingen w swoich wizjach początku i końca czasów. Refleksja
nad możliwością przywrócenia i naprawienia ostatecznej harmonii we
współczesnym świecie a którą w czasach średniowiecznych nazywano – musica mundana.
„Nameless” monodram w wykonaniu Justyny Cwojdzińskiej
Scenariusz:
Yola Wesołowska z oparciu o teksty William Shakespeare,
Reżyseria:
Yola Wesołowska. Muzyka: Stan Michalak
Premiera
19 września 2018 r, Teatr Belltable, Limerick, Irlandia
Monodram Nameless to
wypowiedź na temat naszych możliwości przekraczania granic uczestnictwa
w rytuale życia. Pojawiają się w nim kobiece postacie ze sztuk Szekspira.
Bohaterka stara się zrozumieć, jak niewielka granica dzieli nas między tym, co
“tu”, od tego, co “tam”.
Spektakl
muzyczno-taneczny Yoli Wesołowskiej LU-CI-JA
- TUTAJ, ALE NIE TERAZ pokazany został w ramach 12 edycji Mandali
LU-CI-JA – Tutaj, ale nie Teraz to sceniczna impresja, w której materia słów,
dźwięków i ruchu przenosiła Nas w świat przeżyć bohaterki. Inspiracją do
powstania tej krótkiej i smutnej opowieści jest życie Lucii Joyce, córki Jamesa
Joyce’a. W tytułowej roli wystąpiła Ewa Staroń
data 05.06.2021
godz 19.00
miejsce: Centrum na Przedmieściu
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz