Teatr Dada von Bzdülöw
TO to TO
Pomysł: Jakub
Truszkowski
Choreografia i
wykonanie: Katarzyna Chmielewska i Jakub Truszkowski
Reżyseria świateł: Michał
Kołodziej
Posługując się
schematami i stereotypami, które ułatwiają i usprawniają nam porządkowanie
świata i rozumienie go, przyjmując za prawdę pewne pojęcia lub idee,
pozostawiamy je na swoim miejscu, gdzie pełnią swoje funkcje. Rzadko
zastanawiamy się nad ich trafnością i pochodzeniem. Sporadycznie próbujemy
zrewidować nasz stosunek do nich. Świat symboli i przekonań zastępuje nam w ten
sposób rzeczywistość. Inspirowani tym nurtem przemyśleń, pragniemy w swojej
pracy przyjrzeć się temu “rytmowi życia” poddanemu niewidocznej dla nas sile, określonej
przez Schopenhauera jako wola. Nasze, często niezrozumiałe dla nas samych
dążenia, racjonalizujemy ubierając je w znaczenia i symbole. Nadajemy im sens,
który tłumaczy nam ten nieustający cykl. Chcemy wprowadzić widza w stan
sprzecznych ze sobą doznań i przeżyć gdzieś na pogranicze między jednym punktem
odniesienia a drugim, w miejsce, w którym zakwestionuje i porzuci na chwilę
swoje schematy postrzegania i kryteria oceny, by w ten sposób skłonić go do
kontemplacji nad tym, jak postrzega świat, jak dzieli otoczenie, według jakich
przekonań i uwarunkowań.
Dialog
artystyczny Katarzyny Chmielewskiej i Jakuba Truszkowskiego jest kontynuacją
współpracy zawiązanej podczas tworzenia spektaklu DZISIAJ, WSZYSTKO w 2017 roku
oraz wieloletniej znajomości zapoczątkowanej podczas wspólnych studiów w szkole
tańca P.A.R.T.S. w Brukseli.
Produkcja:
Stowarzyszenie Teatr Dada von Bzdülöw, Teatr Wybrzeże, Gdańsk przy wsparciu
Urzędu Miasta Gdańsk. Specjalne podziękowania dla Gdańskiego Archipelagu
Kultury, Winda oraz dla Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku. Projekt dofinansowany ze środków Miasta Gdańska
Biogramy:
Jakub Truszkowski
- Rozpoczął swoją edukację taneczną w
1987 r. w Państwowej Szkole Baletowej w Gdańsku, którą ukończył dyplomem w 1996
r. W 1996 r. rozpoczął studia w szkole tańca współczesnego PARTS, Anny Teresy
de Keersmaeker w Brukseli, którą ukończył w 1999 r.Od roku 2000 współpracuje z
zespolem tańca współczesnego Rosas pod kierownictwem Anny Teresy de
Keersmaeker. Uczestniczył w tworzeniu i występował w spektaklach: In Real Time,
Rain, April Me, Repertory Evening XX, Bitches Brew/ Tacoma Narrows i Kassandra,
Drumming, Mozart/Concert Arias, Grosse Fuge i Mikrokosmos oraz The Six
Brandenburg Concertos W 2008 rozpoczął współpracę z zespołem Les Ballets C de
la B pod kierownictwem Alan'a Platel'a, gdzie występował w przedstawieniach
Import / Export i Ashes. W latach 2013 - 2015 pełnił funkcję koordynatora
programu nauczania w szkole PARTS. Regularnie prowadzi warsztaty m.in. w De Theaterschool / Amsterdam, The
Folkwang University of the Arts / Essen, Springboard / Montreal oraz Rosas
dance company. Od roku 2011 odpowiedzialny za
inscenizacje repertuaru ROSAS miał okazję wielokrotnie współpracować z
zespołami Opera National de Lyon, Opera National de Paris , The Gothemburg
Opera, oraz Companhia Nacional de Bailado. W 2019 jako asystent choreografa
brał udział w tworzeniu “West Side Story” w reżyserii Ivo van Hove na
Broadwayu. Jako choreograf
stworzył m.in. Solo For The Projector, ImSo, Bodyscapes, Identity Crisis,
Wanderlust, Memory Reset, White Noise oraz Dzisiaj, Wszystko.
Katarzyna Chmielewska
- założycielka i dyrektor artystyczna Teatru Dada, choreografka, tancerka,
nauczycielka tańca; laureatka nagród Prezydenta Miasta Gdańska i Marszałka
Województwa Pomorskiego za całokształt dorobku i wybitne osiągnięcia
artystyczne. Absolwentka Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku (1993);
studiowała taniec współczesny w P.A.R.T.S. w Brukseli (1997-98). Od 1993
współtworzy wraz z Leszkiem Bzdylem Teatr Dada von Bzdülöw; od 2008
reprezentowany przez Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw” i od 2009 związany
z Teatrem Wybrzeże w Gdańsku, gdzie regularnie tworzy i prezentuje swoje
spektakle. Działając od początku jako kolektyw twórczy stworzyli dotąd blisko
50 przedstawień, współpracując na stałe z kilkunastoma artystami z Polski,
Europy i ze świata. W Teatrze Dada w ramach swej pracy artystycznej prowadzi
lekcje z techniki tańca współczesnego i improwizacji, realizuje autorskie
choreografie m.in. Karnacja (2007), Fruu (2011), Why don't you like sadness?
(2016) oraz współtworzy choreografię, reżyserię i występuje w większości przedstawień
m.in. Magnolia (2003), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń (2004), Eden (2006),
Faktor T (2008), Czerwona Trawa (2009), Caffe latte (2009), Le Sacre (2010),
Duety Nieistniejące (2011), Zagraj to, czyli 17 tańców o czymś (2013), Intro
(2015), Dzisiaj, Wszystko (2017), Koniec Wielkiej Wojny (2019). Regularnie
współpracuje też jako choreograf z innymi reżyserami w Polsce przy realizacji
licznych spektakli w teatrach dramatycznych. Jedna z czterech założycielek
Fundacji “Polka dot” w Gdańsku (2018), powołanej jako ciało myślące o tańcu, do
działań w kulturze i sztuce. W 2019 we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca
współorganizowała w Gdańsku Polską Platformę Tańca, czyli przegląd istotnych
produkcji tanecznych wyłanianych co dwa lata w trybie konkursowym. Jedna z
jurorek ogólnopolskiego przeglądu “The Best Off 2019”, konkursu na najlepszy
spektakl teatru niezależnego, zainicjowanego przez Fundację “Teatr Nie-Taki” z
Wrocławia. Uczestniczy również w międzynarodowych projektach i warsztatach.
Teatr Dada von
Bzdülöw - założony przez Leszka Bzdyla - reżysera i
choreografa oraz Katarzynę Chmielewską - tancerkę i choreografkę; na scenie od
1992; niezależna grupa profesjonalnych tancerzy i aktorów inscenizujących
spektakle we współpracy z krajowymi i zagranicznymi instytucjami kultury,
takimi jak: Teatr Wybrzeże / Gdańsk; Klub Żak / Gdańsk; Dance Advance /
Philadelphia, USA; Les Hivernales / Avignon, Francja; Stary Browar / Poznań;
Teatr Nowy / Łódź; Fundacja Nuova / Poznań. Od 2008 roku reprezentowany przez
Stowarzyszenie „Teatr Dada von Bzdülöw”, z siedzibą w Gdańsku i związany z
Teatrem Wybrzeże / Gdańsk /, gdzie regularnie wystawia wszystkie premiery i
spektakle repertuarowe. Dotychczas zespół stworzył już ponad 50 spektakli, z
powodzeniem prezentowanych zarówno w Polsce, jak i za granicą. W bieżącym
repertuarze min: DZISIAJ, WSZYSTKO, INTRO, WHY DON'T YOU LIKE SADNESS?
data 29.06.2021
godz 19.00
miejsce Studio na Grobli
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz